Vervelende kleine klusjes
Tijdens het verwerken van mijn mail krijg ik een rekening binnen die ik moet betalen. Even geen zin in. ‘Inloggen bij de bank. Betalen. Saai’. Ik stel het uit tot het moment dat het uit komt. Dat komt vaak neer op: net zo lang tot ik een herinnering krijg. Niet zo netjes. Daarnaast kost het wel energie omdat het wel in mijn hoofd blijft hangen ‘eigenlijk moet ik nog die rekening betalen’. Sterker nog, een hele berg met achterstallig betalingen. Als ik ze allemaal bij elkaar veeg en op een digitale stapel leg en die inplan op een vast tijdstip wordt het veel eenvoudiger. Dit noemen we batch tasking. Ik begin er makkelijker aan. Het is efficiënter door in een keer vijf rekeningen te betalen dan vijf keer één tegelijk. Het wordt een spelletje om dit vervelende klusje zo snel mogelijk te klaren. Zo kan je niet alleen administratie, maar ook planning klusjes en inkopen op een digitale stapel gooien.
Beginnen met batch tasking
- Maak een digitale stapel aan waar je klusjes kan droppen.
Voor mij zijn dit in Todoist de volgende projecten:- #administratie
- #planning
- #shop
- Maak een wekelijks terugkerende afspraak in je agenda met de vermelding #projectnaam
- Verwerk op de geplande tijd in een keer alle items die op de digitale stapel liggen
Achtergrond bij batch tasking
Kleine lastig klusjes stel je vaak uit. De inhoud van het klusjes en het betekent dat je moet schakelen. Bij veel schakelen ga je multitasken en raak je ongeveer 40% van je productiviteit kwijt. Door alle klusjes op soort te sorteren in een keer te verwerken verminder je schakeltijd en wordt het werk leuker doordat het een spelletje wordt om het snel en efficiënt te doen. Natuurlijk wil je batch tasking alleen doen met taken die geschikt zijn.