Drama van de startup mentaliteit
Nu het doek voor fietsenfabrikant VanMoof definitief is gevallen is het drama compleet. De startup mentaliteit is de broers Taco en Ties Carlier fataal geworden. Het is makkelijk om deze jongens de schuld in de schoenen te schuiven. Als je zelf midden in een startup zit krijg je oogkleppen weet ik uit ervaring. Jammer voor de eigenaren van de peperdure fietsen die niet meer onderhouden kunnen worden als gevolg van een gebrek aan onderdelen. Leerzaam is vooral dat iedereen blind achter deze veel te dure marketing trein is aangehold door fietsen van duizenden euro’s te kopen.
Fatbikes
VanMoof is niet het enige merk dat veel te dure fietsen verkoopt. De gemiddelde fat bike kost zomaar 2500 Euro. Crazy voor een fiets die geen fiets is, maar een tank op fietswielen. Naast de prijzige aanschaf, is een onderhoudsbeurt voor een fat bike 80 Euro. De fatbikes zijn zo duurzaam nog niet, ze verbruiken veel energie omdat ze zwaar zijn en de rolweerstand met de dikke banden hoog is.
Een thin bike
In het geval van de fiets kies ik voor een thinbike. Een omgebouwde oude MBK racefiets met singlespeed. Vijf jaar geleden gekocht voor Euro 650. Niet stuk te krijgen. Elke onderdeel is zelf makkelijk te vervangen voor een paar tientjes max. Even snel als de gemiddelde e-bike, echter als extra bonus dat ik *gratis* lichaamsbeweging krijg.
Wat als ik het tegenovergestelde doe?
Bij veel marketing gestuurde ontwikkeling kopiëren we het gedrag van de massa en gaan we mee met de trend. Het is bij elke trend (die doorslaat) legitiem om te vragen wat gebeurt er al ik het tegenovergestelde doe?
Dit werkt ook aardig met:
- Stoppen met aSociale Media als Facebook, Instagram, en LinkedIn
- Minder streven zonder Strava
- Stoppen met het eten van bewerkt voedsel
- Stoppen met alcohol drinken
- Stoppen met koffie drinken
- Minderen met nieuwsconsumptie
Ben je op zoek naar hulp bij het ontwikkelen van nieuw gedrag?