Meditatie

#110 Beginnen met voelen

By 22 december 2020december 24th, 2020No Comments
bodyscan

Leven in je hoofd

Regelmatig zit ik zo in mijn hoofd dat ik volledig vergeet wat ik aan het doen ben. Ik loop een kamer in mijn huis en ben compleet vergeten wat ik kwam doen. Mediteren helpt om aandacht te trainen om erbij te blijven. Echter bewustzijn trainen voor je geest is niet alles. Het aanvoelen van de rest van het lichaam is zo mogelijk even belangrijk. Gisteren kwam tijdens het hardlopen in het donker een hond mij af gerend. In een flits voel ik de schokgolf door mijn hele lichaam schieten als een schok van 220 Volt. Toen ik goed keek was het.. een schaduw. Deze heftige signalen voel ik wel maar hoe zit het met subtiele signalen van stress, verkeerd eten of een verkeerde opmerking? Het voelen (letterlijk) is niet mijn grootste talent. Na een jaar meditatie afwisselen met een bodyscan begint het langzaam scherper te worden. Met een bodyscan kan je leren om je aandacht te richten op wat er in je lichaam gebeurt.

Beginnen met een bodyscan

  • Een geleide bodyscan kan je helpen om een start te maken door verschillende punten in je lichaam langs te gaan. Insight Timer bevat honderden geleide bodyscans die je een goede quickstart geven.
  • Na een paar keer kan je eens een ongeleide bodyscan proberen.
  • Ga rustig liggen.
  • Zet een timer. Voor mij werkt een timer met 10 minuten prima.
  • Verleg de focus van denken naar voelen, alles onder je nek kan je ook voelen 🙂 Als je dat probeert zullen gedachten langzaam minder worden en kan je aandacht richten op het voelen van je lichaam.
  • Vaak begin ik automatisch weer te denken, ga rustig terug naar het voelen van je lichaam.

Achtergrond bij het scannen van het lichaam

Denken gaat redelijk vanzelf dat hoeft niemand je te leren. Echter niemand heeft je waarschijnlijk uitgelegd hoe voelen werkt. Hierbij hanteer ik voor voelen de letterlijke definitie, dus iets in je lichaam dat je kan voelen. Er ontstaat anders al snel de spraakverwarring tussen gevoel en emotie. Door het voelen aan te scherpen ontstaat er een betere feedbackloop wanneer je iets voelt in de vorm van stress, angst of boosheid. Als je dit eerder aanvoelt geeft dit meer ruimte om dit te verwerken en mogelijk je reactie te bepalen.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder