Todoist geeft je overzicht over je werk
Ik heb veel to-do lijst managers gebruikt. AnyDo, Wunderlist, Remember The Milk, Google Tasks en vele anderen. Allemaal leken ze handig toen ik er mee begon. Na verloop van tijd bleken deze programma’s toch niet praktisch. Mijn to-do lijsten werden onoverzichtelijk en ik was meer bezig met lijsten maken dan daadwerkelijk afronden van taken. Maar nu heb ik dan eindelijk een to-do lijst manager gevonden die écht werkt: Todoist
Simpel
Wat maakt dat Todoist wel werkt? Dat het interface eenvoudig is waardoor het invoeren en bijhouden van taken een feestje is. Hierdoor wordt de drempel voor het invoeren van taken laag en kan je brein geen smoes verzinnen om het niet te doen. Natuurlijk is er ook een app beschikbaar die alle functionaliteit van de webversie ook heeft en naadloos synchroniseerd.
Prettig interface
Bij het invoeren van een taak kun je in een open veld typen. Tijdens het typen kun je tegelijk een aantal variabelen meegeven die automatisch worden herkend zoals naam van het project, prioriteit, datum en labels. Hierdoor kan je in één regel je taak beschrijven.
Labels
Door het aanmaken van labels zijn taken eenvoudig terug te vinden en ontstaan meerdere dimensies waarin je projecten kan rangschikken en beheren.
Projecten
Taken kan je onderverdelen in verschillende projecten die je opbouwt aan de hand van een soort directory structuur. Door dit slim te doen ontstaat er ook in je brein meer duidelijkheid over welke projecen en subprojecten je allemaal in je hoofd hebt.
Herhaalde taken
In de meeste dingen die we dagelijks, wekelijks of maandelijks doen zit een ritme. Dit kun je vastleggen in Todoist door taken aan te maken die herhaald worden in het ritme dat je zelf instelt. Hiermee kun je tevens eenvoudig checklist aanmaken van dingen die je niet moet vergeten zoals de belastingaangifte of het maken van facturen.
Intergratie
Voor de échte liefhebbers zijn er mogelijkheden om Todoist te integreren met Google Calendar voor het samenvoegen van een overzicht van je taken en een agenda. Daarnaast is er een goede integratie met Toggle als je de tijd wil bijhouden die je aan een taak besteedt.
Verslaafd aan voortgang
Door het gebruik van Todoist krijg je als snel de smaak te pakken bij het aanvallen van je eindeloze to-do-lijsten. Bij het afvinken van een taak ontstaat een prettig gevoel. Je raakt verslaafd aan voortgang. Wat ook weer een downside heeft maar niet zo erg als niks doen 🙂
Beginnen met Todoist
Wil je beginnen met Todoist? Begin klein en simpel. Maak een account aan en voer eens de drie simpele taken in die je op een dag moet doen. Zet een reminder aan het einde van elke dag om even kort je lijstje bij te werken. Hierdoor blijf je up to date en heb je helder voor ogen wat je de volgende dag moet doen. Merk ook op hoe vaak je taken moet opschuiven, dit kan een duideljke indicatie zijn dan je werk anders moet indelen.
Wil je eens kijken naar een uitgebreide setup van Todoist, neen dan contact op voor een afspraak.
22 Comments