Skip to main content
Productiviteit

To check or not to check Whatsapp

By 21 september 2022No Comments

Wat was ik ook weer aan het doen..?

Ik wil even op de agenda in mijn telefoon checken of ik een afspraak kan bevestigen. Tien minuten later leg ik mijn telefoon weg. Huh, wat wou ik ook al weer doen..? Ik heb de afspraak nog steeds niet gepland, maar wel door Whatsapp lopen grazen. Daardoor raak ik verstikt in de eindeloze stroom berichten en de hopeloze groepsapps waar het maar doorratelt over nonsens. Daardoor zit ik binnen 2 seconden in een parallel universum en vergeet wat ik aan het doen was. Resultaat: tijd kwijt, druk hoofd en niet gedaan wat ik wilde doen. Hoe voorkom je dat je de hele dag met een druk hoofd rondloopt en 1 uur van je dag stuk slaat op Whatsapp (schrikken: check onder Screen time eens je dagelijks Whatsapp verbruik)? Pas je gedrag aan met een paar simpele interventies.

Interventies voor minder Whatsapp verbruik

  • Inkopper maar toch nog maar even: zet de notificaties (op je lockscreen) uit
  • Check volgens een vast ritme dat gekoppeld is aan bestaande routines. Voor mij is dat nu: na het ontbijt (NIET ervoor), rond de lunch, rond het avondeten en in de avond voor het afsluiten nog een keer
  • Stap af van de aangeleerde routine, onbewaakt moment => Whatsapp checken (vervang evt door je takenlijst checken)
  • Maak de afspraak met mensen die je dierbaar zijn dat als ze je dringend nodig hebben ze even bellen of een SMS sturen. Dit voorkomt dat je meer FOMO krijgt dan nodig
  • Plaats het Whatsapp snelkoppeling op een plaats waar je niet direct komt (dus NIET op je startscherm). Want dan krijg je monkey see, monkey click

Achtergrond bij checken Whatsapp

We zitten allemaal gevangen in de loop from hell. De verslavingsloop: trigger (gedachte of notificatie) => gedrag (checken) => beloning (dopamine). Daar komen we nooit meer uit. Wat wel kan is je gedrag slimmer inzetten door minder vaak te checken en ruimte te laten voor een rustig hoofd waarmee je productief bent en kan contempleren. Dit doe je door een afspraak met jezelf te maken door zo veel mogelijk te checken op vaste momenten zodat je gebruik maakt van intermittent dopamine fasting.

Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

Leave a Reply

× Stuur een app