Productiviteit

#155 Stoppen met zo ‘snel mogelijk’

Tuurlijk komt er aan

Je krijg het ‘zo snel mogelijk’ van me. Ik hoorde het mezelf vaak zeggen als er een pushy klant iets wilde hebben, terwijl ik nog midden in een andere klus zat. Ook in trainingen kom ik het vaak tegen als we het hebben over wanneer je iets op moet leveren. Maar wat is ‘zo snel mogelijk’? Is dat binnen één uur of binnen één dag. Juist deze variabele interpetatie maakt dat ‘zo snel mogelijk’ vaak een recept is voor stress. Stress voor de ontvanger en voor de verstuurder. Je zegt het om de ontvanger te pleasen, maar je weet zelf vaak niet hoe snel je iets kan opleveren. Als je werkt met een goede planning weet je wanneer je iets kan opleveren, dus binnen één dag of binnen één uur of binnen een week. Hierbij geldt underpromise overdeliver. Dus geef jezelf ruimte om iets zonder stress op te leveren, begin makkelijk en simpel.

Stoppen met ‘zo snel mogelijk’

  • Kijk bij de vraag wanneer je iets kan opleveren eerst naar je eigen planning. Een standaard regel als ‘ik moet even naar mijn planning kijken‘ geeft een buffer om niet direct ja te zeggen tegen een korte oplevertermijn.
  • Geef jezelf slack en kies voor een ruime oplevertermijn.
  • Een klant wil graag liever een goede oplossing dan een snelle oplossing die half werkt.

Achtergrond

Het snel op willen leveren heeft vaak te maken met het sociale ongemak dat je krijgt als je het gevoel krijgt dat je iemand laat wachten. Om deze wrijving uit de weg te gaan doe je een toezegging die je op de korte termijn van de haak haalt maar die later in de kont bijt. In een wereld waar iedereen elkaar gek maakt met ad hoc reageren is het goed om voor jezelf te kiezen door ruimte te houden en jezelf slack te geven in plaats van te dansen naar de pijpen van anderen.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

Leave a Reply