Productiviteit

#128 Beginnen met nudging

nudge

Een nudge is, vrij vertaald, een duwtje in de rug de goede kant op. Af en toe kan ik wel een duwtje gebruiken. Als ik het aan het toeval overlaat kies ik (onbewust) voor ongezond gedrag. Als de chocoladereep op het keukenblad blijf liggen is het hek van de dam. Nog één stukje resulteert in een hele reep. Als mijn notificaties aan staan klik ik op alles wat binnenkomt. Door bewust na te denken over het inrichten van je omgeving kan jezelf nudgen in de goede richting. Begin simpel en klein met het inpassen van nudging om je helpen om gezonde routines te ontwikkelen.

Ontwikkelen van nudiging

  • Bedenk welk gedrag je wil stimuleren.
    • Voorbeelden
      • Focus houden
      • Meer fruit eten
      • Water drinken in de ochtend
  • Bedenk een eenvoudige nudge die je helpt om de keuze voor het gedrag te maken
    • Focus > Inpassen van een Todoist knop in mijn browser zodat ik regelmatig klik en controleer wat ik met mezelf had afgesproken om te doen
    • Fruit > Fruitschaal in het zicht gezet op de keukentafel in plaats van in de keuken
    • Water > Een glas klaar zetten op het keukenblad zodat mijn slaaphoofd wakker wordt met een glas water
  • Controleer of de nudge valt in het gebied waar je motivatie en skills groot genoeg zijn om het uit te voeren
  • Controleer of de trigger van de nudge werkt. Zo niet pas de trigger aan door ‘m duidelijker te maken.

Achtergrond bij nudging

Je omgeving is zeer bepalend voor de keuzes die je maakt. Als je nadenkt over het stimuleren van gewenst gedrag en het afremmen van ongewenst gedrag kun je je huis beter inrichten zodat je de juiste keuzes maakt. Met name keuzes maken voor wat je in het zicht legt en wat je opbergt. Alles wat je ziet werkt (onbewust) op je gedrag. Sinds ik aan het eind van de dag de laptop in de kast doe lukt het ook om niet meer ’s avond nog even te gaan pielen op een scherm.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder