Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

#171 Beginnen met een triathlon

By 23 augustus 2021augustus 31st, 2021No Comments
Triahlon

Vroeger haatte ik niets meer dan de duurloopjes aan het begin van het voetbalseizoen om conditie op te bouwen. Vooral het mentale gedeelte, het afzien en de verzuring. Door een stevige knieblessure en twee operaties heb ik noodgedwongen een punt gezet achter het voetballen. Duursporten was niet mijn ding. Dacht ik. Nu train ik voor de vijfde triathlon. Vooral omdat ik het trainen leuk vind… Stress kwijt raken, contempleren en buiten rondcrossen in de natuur. Bijkomend voordeel, het vergroot mijn vermogen om te focussen en mentale belastbaarheid. Voor fietsen en hardlopen hoef je waarschijnlijk niet heel veel te leren. Met een degelijke basis cursus borstcrawl van een paar weken kan je zo op naar een sprint triathlon.

Beginnnen met een triathlon

  • Begin klein met een sprint triathlon (750m zwemmen, 20km fietsen en 5km hardlopen).
  • Koop niet meteen een dure fiets of een duur zwempak (alles is te huur, een paar goede loopschoenen is wel een must have)
  • Train rustig in kleine stapjes in een vast ritme met vaste dagen in de week.
  • Train minimaal één keer de overgang van het fietsen naar het lopen (bricktraining). Zodat je voorbereid bent op het feit dat je na het fietsen tijdens het hardlopen je benen aanvoelen als bakstenen.

Achtergrond bij trainen voor een triathlon

Een triathlon is een ideale driepoot als het gaat om blessure vrij sporten. Je traint verschilldende spiergroepen met hardlopen, zwemmen en fietsen. Het komt vaak voor dat je hier en daar een pijntje hebt waardoor je bijvoorbeeld niet kan hardlopen. Dan kan je altijd fietsen of zwemmen. Daarnaast zijn het allemaal sporten waarbij je heerlijk in je eentje buiten in de natuur kan trainen. Door een wekelijks ritme aan te leggen met vaste trainingsdagen wordt het makkelijke om überfit te worden. Nog wat andere voordelen op een rijtje: je ademhaling verbeterd, je slaapt beter, streshormonen als cortizol worden afgebroken. Last but not least: een triathlon is bij uitstek geschikt voor het toepassen van continue verbetering aan de hand van kleine stapjes. Go for it!

Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder

× Vragen?