Sporten

Verbeter je golfspel met een goede mentale instelling

By 12 september 2014No Comments

Afgelopen weekend was ik een lang weekend naar Schotland om daar te golfen. Tijdens het lopen over de mooiste banen kwam ik er achter dat de ups en downs in de gemoedstoestand tijdens het golven veel weg hebben van mood swings.

Golven in Schotland

In tegenstelling tot in Nederland is golf in Schotland meer een volkssport. Op de banen zie je veel verschillende soorten mensen. Waar je in Nederland in het clubhuis vaak een ietwat truttige bar met dito restaurant aantreft, kom je als je in Schotland het clubhuis binnenstap, vaak terecht in een vrolijke kroeg. Iedereen zit tevreden aan een grote pint bier na te genieten van een rondje golf. Een heerlijk sfeertje.

Lastige banen

De golfbanen zijn in Schotland wat uitdagender dan in Nederland. In Nederland zijn de banen vrij plat zijn en de hindernissen bestaan uit kunstmatige heuveltjes en struikgewas. In Schotland zijn de banen van nature heuvelachtig en de natuurlijk hindernissen in de vorm van beekjes, rotsen en bomen maken de banen vaak moeilijk te bespelen. Hierdoor vliegen de ballen regelmatig alle kanten op, behalve richting de hole.

Het gevoel bij het raken van slechte bal

Als ik een bal verkeerd raak en deze met hoge snelheid een dichtbegroeid bos in zeilt gaat er een golf van afschuw door me heen. De bal is zeker niet meer te vinden. Hoe kan dit nou weer? Deze hole wordt vast helemaal niks, een goede score lijkt uitgesloten. Enigszins geïrriteerd pak ik een nieuwe bal en sla deze opnieuw af. Door de spanning sla ik soortgelijke bal, weer het bos in. Inwendig barst er een klein bommetje. Dit past niet bij mijn verwachting: een rechte afslag midden op de fairway. Teleurgesteld over mijn eigen missers werk ik vervolgens de hole af. Een inwendig stemmetje ziet z’n kans schoon om mij de put in te praten: eigenlijk ben je maar een matige golfer, de rest van de dag zal het ook wel niks worden, als ik nog een paar van deze ballen sla kan ik maar beter mijn score maar niet meer opschrijven, ik speel zwaar onder mijn niveau. Met dit soort gedachten wordt het spel er niet beter op, ook is mijn aandacht voor de schitterende omgeving even helemaal verdwenen.

Het gevoel bij het raken van een goede bal

Als ik op een volgende hole dan weer een kaarsrechte bal van de tee sla is binnen één klap mijn slechte gevoel weer verdwenen. Wat een schitterende bal. Mijn mede golfers complimenteren mij met deze spetter. Mijn zelfvertrouwen gaat van -100 naar +100. Hierdoor sla ik de volgende bal ook goed en dit het gevoel blijft hangen. Wat ben ik toch een goede golver, de rest van de dag wordt vast ook goed, als ik nog een paar van deze ballen sla speel ik een top handicap. Ik geniet van de mooie baan. Tot ik weer eens een misser sla..

De shank

Een bijzondere slag in golf is de shank. Dit is een slag waarbij de bal bijna loodrecht op de swingrichting vertrekt. De bal wordt dan volledig verkeerd geraakt. Er zijn veel redenen aan te wijzen waarom je zo verkeerd raakt, deze hebben allemaal betrekking op je swing en hoe je de bal raakt. Een belangrijke component is echter ook de mentale component. Zo gauw je begint te denken: “o als ik maar geen shank sla”, zul je zien dat je prompt een shank slaat. De angstige gedachte zorgt ervoor dat je verkrampt en je lichaam kan z’n werk niet doen met als gevolg dat je de bal verkeerd raakt.

Mentale instelling

In veel sporten speelt de mentale instelling een grote rol. Bij golf is dit zeker het geval. Het kleinste concentratieverlies heeft vaak al dramatische gevolgen. De mood swings tijdens het golven gaan ten koste van je spel. Door hier minder in mee te gaan kan je je concentratie verbeteren. Hierdoor zul je evenwichtiger en constanter gaan spelen.

Opmerken van ups en downs

Als je je concentratie wil verbeteren tijdens het golven is het goed om jezelf bewust te maken van je gedachten. Door op te merken dat je tijdens het golven ups en downs beleeft wordt je bewust van deze mood swings. Probeer er geen oordeel aan te geven, maar ze op te merken er niet in mee te gaan. Merk op als je gespannen raakt na een slechte bal. Merk op als je euforisch raakt bij een schitterende bal.

Richt je concentratie op de dingen die je doet

Het helpt om je mood swings te onderbreken door je te concentreren op jezelf of je omgeving. Probeer je concentratie te houden bij de dingen die je doet, je swing, het raken van de bal, het lopen over de baan. Hierdoor zul je minder meegesleept worden in de ups and downs en komen als het goed is de resultaten vanzelf.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder