fbpx Skip to main content
Productiviteit

Stoppen met suiker

Afkicken

stoppen met suiker

Zal ik een wortel notencake, mijn favoriete guilty pleasure, bestellen bij de Coffee Company..? Oh nee, ik ben het jaar begonnen met een maand zonder (toegevoegde) suiker. Inmiddels ben ik bijna halverwege de maand, maar stoppen met suiker valt me zwaar. Aan de ene kant moet ik veel laten staan (koekjes, gebakjes, chocola, granola). Aan de andere kant lijkt het of afkickverschijnselen er in hakken. Ik kan het opbrengen om een gebakje af te slaan, een toetje te skippen en de chocola bij de koffie te laten staan. Maar vooral de lichte hoofdpijn en de wat sombere stemming zijn veel pittiger dan ik verwacht had.

Stoppen met suiker is confronterend

Om te zien er of ergens toegevoegde suiker in zit ben ik eens wat meer de verpakkingen van voedingsmiddelen gaan lezen. Daarbij kom je tot de conclusie, in bijna alle producten zitten toegevoegde suikers, simpelweg omdat het beter verkoopt aangezien suiker verslavend is. In Nederland draagt de consumptie van toegevoegd suiker in levensmiddelen gemiddeld voor 11,3% bij aan de energie-inname (RIVM, 2016) dat zal inmiddels een stuk meer zijn. De WHO adviseert om dit onder de 5% te houden (WHO, 2015). Los van het feit hoe je de dagelijkse calorie├źn naar binnen krijgt is het confronterend wat voor impact het heeft op je lichaam als je stopt. Het voelt vergelijkbaar met het stoppen met koffie.

Alternatieve strategie├źn bij stoppen met suiker

Om mijn verlangen naar af en toe iets zoets tevreden te stellen ga ik vanzelf andere routines proberen. Hierbij doen dadels, vijgen, rozijnen en noten het goed als vervangers van suiker. Hier zitten evengoed suikers in. Maar deze zijn wel netjes verpakt met vezels door moedertjes natuur waardoor het effect op de energiehuishouding minder heftig is. Als mijn lichaam het goed doet, streeft het naar een nieuwe balans en spreekt automatisch andere energiesystemen aan. Als voorlopige conclusie geeft het idee om minder commercieel bewerkte suiker rommel te eten een goed gevoel. Nu maar zorgen dat dit nieuwe gedrag duurzaam blijft.

Heb je hulp nodig bij het aanleren van slimme nieuwe routines voor je werk?
Maak dan een belafspraak voor online coaching.

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

× Maak een belafspraak