fbpx Skip to main content
Productiviteit

Stoppen met LinkedIn

Wat een poppenkast

In februari dit jaar deed ik het eens een maandje zonder LinkedIn omdat het mij niet zo veel brengt behalve een onrustig gevoel. De eerste paar dagen had ik nog wel eens de aandrang om even te gaan kijken: ‘hoeveel likes hebben mijn posts?’ en wat zijn er voor ‘nieuwtjes’? Na een week was dit automatisme weg. Geen LinkedIn, lekker rustig. Geen Fomo maar Jomo. Na een paar maanden bouwt de routine toch weer op. Een keertje kijken, twee keer kijken. Waarom eigenlijk? Zonde van mijn tijd en aandacht. En van mijn zelfbeeld, als ik kijk naar al het succes dat ongegeneerd wordt gedeeld op LinkedIn denk ik in een zwak moment: iedereen doet het veel beter dan ik. Kul. LinkedIn is het Facebook voor de kantoortijger geworden die op zoek is naar zelf exposure. Bij een kleine poll op LinkedIn wordt het duidelijk dat ik niet de enige bent die er zo over denkt, met 9 votes niet heel significant verantwoord, maar toch. Tijd om te stoppen met LinkedIn. Toedeloe.

Stoppen met LinkedIn

  • Als je een backup wil van je data dan kan je die downloaden dat via Me (rechts bovenin onder je foto) > Settings & Privacy > Data Privacy > Get a copy of your data
  • Me (rechts bovenin onder je foto) > Settings & Privacy > Account preferences > Close account

Achtergrond bij LinkedIn

LinkedIn werd in 2016 overgenomen door Microsoft voor 26 Miljard Dollar. Inmiddels heeft LinkedIn een slordige 700 miljoen gebruikers. Alle gebruikers delen hun gegevens over hun opleiding en werk. Het verdienmodel is om deze gegevens te ‘verkopen’ aan de hand van premium profielen die je kunt aanschaffen als HR bobo om in deze berg met profielen te zoeken. In het geval je het vergeten bent: You are the product, zoals bij alle aSociale Media platformen. De gebruikers zijn druk om hun profiel op te leuken en met het posten van artikelen zoals ik dat ook een paar jaar gedaan heb. Het levert allemaal weinig op. Mijn klanten komen uit andere hoeken dan LinkedIn. Zoals te zien in mijn polls worden mensen niet happy van een bezoek aan LinkedIn. Ik word er ook niet blij van om te doen alsof mijn zakelijk succes zo geweldig is. Als je niet stopt met gedrag waar je niet blij van wordt klopt er iets niet. Als mensen wat over mij willen weten kunnen ze prima (via Google) op mijn website terecht.

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

Next Post
× Maak een belafspraak