Sporten

De lange weg naar een triatlon

Vorige week deed ik mijn eerste sprint triatlon. Een zware beproeving, zowel fysiek als mentaal. Maar het ging goed in een niet onverdienstelijke tijd en was zo waar leuk om te doen. Het leren van wat nieuws geeft veel energie en het volbrengen van de triatlon vormde een zware overwinning op mezelf.

Duursporten

Ik ben altijd behoorlijk sportief geweest. Gedurende mijn leven sport ik altijd wel zo’n drie keer per week. Daarbij had ik een voorkeur voor actie sporten zoals voetballen, als ik achter een balletje aan kan rennen kom ik vanzelf in de flow en is afzien geen punt. Tijdens het voetballen kon ik al mijn overtollige energie en stress kwijt. Ik had een hekel aan duursporten zoals fietsen en lopen. Als we tijdens een voetbaltraining een duurloopje moesten doen was ik de eerste die binnensmonds vloekend afhaakte. Het saaie afzien vond ik een verschrikking, met name het mentale aspect werd me al snel te veel.

Blessure

Zoals bij veel voetballers van middelbare leeftijd kreeg ik last van mijn knieën. Voetbal is een contactsport en het vele kappen, draaien en schieten vergt z’n tol als je wat ouder wordt. Ik kreeg last van een zogenaamde jumper’s knee, een zeer hardnekkig aandoening in de pees onderaan de knieschijf. Na een jaar met veel rust en talloze behandelingen bij de fysiotherapeut werd het niet echt beter. Ik had me er al bijna bij neergelegd dat ik niet meer goed zou kunnen sporten. Hierdoor raakte ik uit balans, ik kon mijn energie en stress niet goed kwijt, raakte snel geïrriteerd en sliep slecht. Op dat moment komt je er achter hoe belangrijk het is dat je gezond kan sporten. Via een goede tip kwam ik terecht bij een revalidatie waarbij excentrische trainingen uitgevoerd op het decline board. Door deze oefeningen werden de klachten eindelijk heel langzaam minder en kon ik weer rustig gaan hardlopen. Nog steeds is de knie een zwak  punt, maar met mentale compensatie is deze weer goed belastbaar.

Hardlopen en fietsen

Het hardlopen was voor mij een surrogaat voor het voetballen, maar ik was al lang blij dat ik na een lange blessure weer wat kon doen. Naast het lopen ben ik gaan racefietsen, ook deze duursport heb ik langzaam moeten leren waarderen. Toen ik de eerste keer op een racefiets stapte had ik er na een kwartier schoon genoeg van, saai, nutteloos en niet leuk. Van beide sporten heb ik wel op den duur ervaren hoe gezond ze zijn in fysiek en  mentaal opzicht. Het doorzetten als het lastig wordt is nuttig en geeft veel energie. De endorfine die aangemaakt wordt tijdens het sporten zorgt ervoor dat je na een rondje lopen of fietsen helemaal voldaan bent.

Ademhalen

In de tijd dat ik een blessure had ben ik tevens gaan mediteren, dit leverde geweldige voordelen op. Naast het cognitieve proces merkte ik dat mijn ademhaling steeds rustiger werd. Hierdoor had ik minder stress, meer energie, sliep ik beter en werd mijn weerstand beter. Het mooie is dat je van een goede ademhaling veel profijt hebt bij het sporten. Ik schat, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing, dat mijn prestaties 10% beter zijn geworden. En dat is veel als je het hebt over looptijden. Mijn uithoudingsvermogen is verbeterd en ook bij korte sprintjes herstellen mijn ademhaling en hartslag sneller.

Zwemmen

Om een triatlon te doen moet je ook zwemmen. En laat ik dat nou helemaal niet kunnen, hoe sportief ik verder ook ben. Na een baantje in een 50 meter bad ben ik buiten adem. Bij een sprint triatlon moet je 750 meter zwemmen, dat leek een eindeloos afstand. Om het zwemmen onder de knie te krijgen ben ik begonnen met een cursus borstcrawl bij Personal Swimming. In 8 lessen leer je de basis van het borst crawlen. Na een paar lessen ging het zwemmen snel beter en per les beter en groeide mijn vertrouwen. Fascinerend daarbij is ook de geheel andere ademhalingstechniek die je automatisch leert uitvoeren. Bij een laatste training maakte ik gebruik van een zwempak waardoor je meer drijfvermogen hebt en makkelijke zwemt doordat je hoger in het water ligt, dit was mooie opsteker voor het echte werk.

Sport Habits

Het trainen voor een triatlon lukt alleen aan de hand van het ontwikkelen van je eigen vaste trainingsgewoonten, dit geldt ook voor andere zakelijke en persoonlijke doelen. Zoals bijna al ons gedrag kun je dit aanleren door jezelf bewust te zijn van je eigen weerstand en drijfveren. Mediteren is daarbij een geweldige basis als je jezelf naar een hoger niveau wil tillen.

Ik schrijf dit artikel niet om mijn ego te strelen, maar om jou te inspireren om zelf ook een gezonde sportroutine op te bouwen en rustig te leren ademen. Wil je meer weten hoe jezelf jouw zakelijke of persoonlijke habits kunt vormgeven of ben je een (top)sporter die op zoek is naar de paar extra procent verbetering, neem dan contact op.

Job Baart de la Faille

About Job Baart de la Faille

Wohow! Je wil meer weten over mij? Lees hier verder