fbpx Skip to main content
Geen onderdeel van een categorieProductiviteit

#2 Maak een todo lijst

By 27 februari 2019augustus 31st, 20214 Comments

Leer werken met een goede todo lijst

Het knagende gevoel dat je nog heel veel moet doen. Maar je weet niet waar je moet beginnen. Alles tegelijk en het liefst en snel. Dat is niet de makkelijkste houding voor jezelf om de dingen die je écht moet doen gedaan te krijgen. Start met het gebruiken van een maken van een goede todo lijst.

Hoe maak je een goede todo lijst

Weersta de immense druk van jezelf om meteen als een dolle aan het werk te gaan. Ga zitten en adem diep in en uit en pak een blanco A4. Schrijf in alles wat er in je hoofd zit op met elke todo op een nieuwe regel. Dit noemen we ook wel een mind sweep. Je maakt als het ware je hoofd leeg om vervolgens met focus aan het werk te kunnen gaan.

Tips voor het noteren van todo’s

Hier zit de magic, als je todo’s te vaag of niet actionable maakt zal je todo lijst niet werken.

  • Zorg dat de todo een werkwoord bevat, dus: ‘Bellen accountant’ en niet ‘accountant’. Ons brein houdt van simpele ondubbelzinnige instructies waarvan je niet later denkt: ‘wat bedoelde ik hier ook weer’
  • Beschrijf kleine todo’s die niet langer dan een kwartier duren. Lijsten met grote todo’s komen nooit af en wekken frustratie in de hand: ’todo lijsten werken toch niet’. Grote todo’s zijn projecten.
  • Werk een todo lijst elke ochtend en einde werkdag kort bij anders is deze snel niet werkbaar meer

De reden van een todolijst

De reden van het maken van een todo lijst is dat je overzicht hebt en dat je gefocust kan werken aan de taak waar je op dat moment aan moet werken. Als je tijdens het uitvoeren van je werk constant gestoord wordt door ander dingen die je nog moet doen kom je tot niks: een todo lijst maak je niet om zo veel mogelijke dingen gedaan te krijgen maar om de juiste dingen goed te doen.

De ultieme app voor todo’s

Als je het maken van een todo lijst onder de knie hebt kun je een app gebruiken. De ultieme app voor het bijhouden van een todo lijst is Todoist (affiliate link alert). Lees hier verder voor een korte introductie van Todoist.

365 stapjes om productiviteit te verbeteren

Deze tip is onderdeel van de reeks 365 stapjes om 37 keer productiever te worden. Heb je hulp nodig bij het aanleren van nieuwe routines? Plan dan een belafspraak dan bespreken we hoe samen kunnen werken aan nieuw gedrag.

Job Baart de la Faille

Ik ben een online coach die je helpt om slimmer te werken (en niet harder). Via online coaching help ik je om jouw eigen systeem en gedrag te ontwikkelen.

× Maak een belafspraak